Sök:

Sökresultat:

126 Uppsatser om Kontextuell hänsyn - Sida 1 av 9

AVANCERAD LÄSFÖRSTÅELSE FÖR SVENSKA SOM ANDRASPRÅKSELEVER

Vi undersökte i denna studie den kontextuella kunskapens inverkan pÄ lÀsförstÄelsen av skönlitteratur hos fem inlÀrare av svenska som andrasprÄk i Äldern 12-14. Genom ett experiment i en autentisk inlÀrarmiljö har det socialkonstruktivistiska perspektivet pÄ inlÀrning anvÀnts i skapandet av en inlÀrningsaktivitet som kretsar kring kontextuell kunskap och kollaborativt lÀrande. InlÀrningsaktiviteten syftade till att förbereda eleverna pÄ lÀsförstÄelsetestet genom arbete med kontextuell kunskap kopplat till den skönlitterÀra text som ingick i lÀsförstÄelsetestet. Undersökningens centrala data Àr en mÀtning av lÀsförstÄelse genom traditionella lÀsförstÄelsetest, först genom ett lÀsförstÄelsetest som deltagarna var helt oförberedda pÄ och sedan ett lÀsförstÄelsetest som deltagarna hade förberetts pÄ genom ovan nÀmnda inlÀrningsaktivitet. En observation av inlÀrningsaktiviteten har ocksÄ genomförts.

Ett annat öga : VÀnskapsrelationers betydelse för ungdomars sociala utveckling

Den hÀr uppsatsen undersöker om etnisk komposition i gymnasieskolan pÄverkar skolprestationer. FrÄgestÀllningarna i uppsatsen Àr: Samvarierar kontextuella skillnader i skolprestationer med avseende pÄ elevens etniska bakgrund, eller Àr skolprestationer knutna till selektion hos elever? Varierar kontextuell effekt för olika undergrupper sÄsom flickor och pojkar? Teorin utgÄr frÄn socialt kapital och kontextuella effekter sÄsom epidemilogisk modell, kollektiv socialisation och institutionell modell. Datamaterialet Àr registerdata frÄn Skolverket och metoden som anvÀnds för analysen Àr multilevel analys. Resultaten visar att det finns en negativ kontextuell effekt att gÄ en skola med hög etnisk komposition.

Arbetsmotivation : - en studie om vad akademiker samt icke akademiker motiveras av i sitt arbete

Att uppna? goda ekonomiska resultat a?r na?got de flesta fo?retag arbetar fo?r. En faktor som visat sig pa?verka det ekonomiska resultatet a?r de ansta?lldas arbetsmotivation. Vanligt fo?rekommande a?r att fo?retag har fo?rutbesta?mda motivationsfaktorer pa? arbetsplatsen och tar da?rmed inte ha?nsyn till vad som motiverar den enskilda individen.

Etnisk komposition i gymnasieskolan och skolprestationer : ? En flernivÄanalys av betyg i Malmö med omnejd

Den hÀr uppsatsen undersöker om etnisk komposition i gymnasieskolan pÄverkar skolprestationer. FrÄgestÀllningarna i uppsatsen Àr: Samvarierar kontextuella skillnader i skolprestationer med avseende pÄ elevens etniska bakgrund, eller Àr skolprestationer knutna till selektion hos elever? Varierar kontextuell effekt för olika undergrupper sÄsom flickor och pojkar? Teorin utgÄr frÄn socialt kapital och kontextuella effekter sÄsom epidemilogisk modell, kollektiv socialisation och institutionell modell. Datamaterialet Àr registerdata frÄn Skolverket och metoden som anvÀnds för analysen Àr multilevel analys. Resultaten visar att det finns en negativ kontextuell effekt att gÄ en skola med hög etnisk komposition.

Kontextuell Design : Hur man kan förbÀttra arbetsprocessen samt skapa underlag för framtida designbeslut genom att anvÀnda en kontextuell designmetod

AnnonseringstjÀnster pÄ nÀtet finns idag för alla möjliga ÀndamÄl. PÄ grund av detta ökar Àven bedrÀgerier och annonser med tvivelaktigt innehÄll, för att undvika att sÄdana annonser publiceras Àr det viktigt att annonseringsföretagen granskar sina annonser innan dem publiceras.Detta examensarbete har utförts pÄ ett annonseringsföretag som behandlar jobbannonser. Företaget Àr stationerat nÄgonstans i Europa.Eftersom annonserna granskas av ett externt företag vars tjÀnster annonseringsföretaget hyr in sÄ Àr tanken med examensarbetet att skapa en förstÄelse för hur arbetsprocessen fungerar pÄ granskningsföretaget samt identifiera vad som kan förbÀttras med det granskningsverktyg som anvÀnds för att granska annonser idag.Detta har utförts genom kontextuella intervjuer pÄ plats hos granskningsföretaget. Resultatet av dessa har sedan visualiserats i fem olika arbetsmodeller: (flödesmodellen), (sekvensmodellen), (artefaktmodellen), (den kulturella modellen) samt (den fysiska modellen) Beyer och Holtzblatt (1998). Tanken med dessa modeller Àr att de ska agera som en grund nÀr nya designbeslut fattas och bidra med en förstÄelse för hur arbetet fungerar hos granskningsföretaget.Rapporten kommer för övrigt presentera en del designförslag som framkommit av de fakta som finns i arbetsmodellerna vilka kan förbÀttra den nuvarande lösningen.All information i denna rapport Àr tÀnkt att fungera som ett stöd för annonseringsföretaget nÀr dem designar nya lösningar som rör granskningen av jobbannonser..

En kvalitetsbedömning av nÄgra av flygvapnets kravunderlag

Uppsatsen undersöker inledningsvis om FOI:s principer för kravformulering kan anses behöva kompletteras mot bakgrund av Försvarsmaktens behov och undersöker dÀrefter kvalitén i nÄgra av flygvapnets kravunderlag relativt principerna för kravformulering. Av resultatet framgÄr att principerna kan behöva kompletteras med principerna prioritering och kontextuell beskrivning. Av fallstudiernas resultat framgÄr att kvalitén i flygvapnets kravunderlag relativt principerna för kravformulering generellt Àr lÄg, att den varierar mellan underlagen och att den i vissa fall Àr mycket lÄg i frÄga om uppfyllnad av principerna. Uppsatsen rekommenderar att FOI:s principer för kravformulering utökas med principerna prioritering och kontextuell beskrivning. Vidare rekommenderas flygvapnet att öka kvalitén i framtida kravformuleringarna sÄ att den militÀra nyttan av arbete med kravformulering Àven kan öka.

Gymnasieelevers uppfattningar kring eget skolfusk

Syften för denna studie har varit: ?att beskriva en variation av uppfattningar hos gymnasieelever pÄ teoretiska gymnasieprogram vad gÀller hur de uppfattar och resonerar omkring sitt eget skolfusk i förhÄllande till fenomen som eleverna sjÀlva uppfattar som betydelsefulla för det egna skolfusket? och ?att belysa elevers uppfattningar om sitt eget skolfusk genom fyra allmÀnt kÀnda teoretiska perspektiv som kan antas tangera den förförstÄelse av elevers skolfusk som antas vanligt förekommande hos lÀrare pÄ motsvarande gymnasieprogram.?Begreppet skolfusk har definierats och data har dÀrefter samlats in genom kvalitativt utformade enkÀter som besvarats av 36 gymnasielever frÄn det studieförberedande samhÀllsvetenskapsprogrammet. Forskningsansatsen har varit fenomengrafisk och analysmetoden kontextuell analys.Huvudresultatet utgörs av fem kategorier som pÄ kvalitativt skilda sÀtt beskriver elevernas uppfattningar kring skolfusk. Kategorierna har rubricerats efter det totala materialets mest meningsbÀrande aspekt, nÀmligen elevernas uppsÄt/avsikt/intention med sitt skolfusk som utgörs av variationerna ?att klara av en tillfÀlligt besvÀrlig situation?, ?att utmana/provocera/protestera emot (skol)systemet?, ?att överleva i en skolsituation som upplevs för svÄr?, ?att höja betyg? och ?att slippa anstrÀnga sig?.Empirin har ocksÄ tolkats genom fyra teoretiska perspektiv som i studien ansetts representativa för lÀrares förförstÄelse kring elevers skolfusk.

Hantering av schaktmassor med hÀnsyn till miljömÄlen "giftfri miljö" och "begrÀnsad klimatpÄverkan"

I Sverige pa?gick under 2013 efterbehandlingsa?tga?rder pa? 1789 fo?rorenade omra?den. Det nationella miljo?ma?let ?giftfri miljo?? har av regeringen angetts som det styrande miljo?- ma?let vid efterbehandling. Efterbehandlingen syftar till att minska risken fo?r fo?rore- ningsspridning i mark fra?n avslutade verksamheter som industrier, va?gar med mera.

Kontextuell inverkan pÄ intranÀt : Viktiga aspekter vid design för kontextuell förÀndring och limiterade utrymmen

Studien startade pÄ uppdrag av KTRAB saneringsbolag i Göteborg dÄ de eftersökte ett förslag till ett intranÀt med mÄl att det skulle vara enkelt att anvÀnda i deras saneringsfordon.Studiens syfte utvecklades dÄ till att undersöka hur den kontextuella miljön och dess skiftningar inverkade pÄ hur anvÀndaren skulle ha möjlighet att anvÀnda intranÀtet nÀr denne befann sig i ett utrymme med begrÀnsade interaktionsmöjligheter, i detta fall i hytten av ett saneringsfordon. IntranÀtens utveckling har gÄtt framÄt starkt sedan 1990-talet och har kommit att spela en viktigare och viktigare roll för företagen och dess profilering. IntranÀten har kommit en lÄng vÀg frÄn att bara vara en uppsamlingsplats för information och i denna artikel undersöks det nÀrmare hur lÄngt intranÀtet har kommit gÀllande funktionalitet i begrÀnsade utrymmen och förÀnderlig kontext, samt hur ett intranÀt kan anpassas att passa in i just en sÄdan miljö.Under studiens gÄng har intervjuer och workshops genomförts samt har designprinciper som Nielsens 10 heuristiska och Krugs ?Trunk Test? applicerats och har tillsammans med ett flertal andra designprinciper lagt grunden för en ny lista med specifika designprinciper gÀllande vad som möjliggör för god design i ett intranÀt i förÀnderlig kontext. Detta ledde fram till att studien kunde presentera ett svar pÄ forskningsfrÄgan och ge svar pÄ vad som krÀvs för att underlÀtta navigering och informationshantering vilket resulterade att i en förÀnderlig kontext med limiterade interaktionsmöjligheter tjÀnar designen pÄ att förse med stora knappar och valmöjligheter, tydlig text anpassat till anvÀndaren samt en sÄ grund och okomplicerad hierarki som möjligt, undvik alla de funktioner som inte anses vara absolut nödvÀndiga för att lÄta anvÀndaren arbeta effektivt med intranÀtet..

Den ansiktslösa rösten : Analyser av Jenny Holzers verk och en studie i den konsthistoriska bilden av henne.

Denna uppsats tittar nÀrmare pÄ fyra verk av Jenny Holzer. Hennes konstnÀrskap jÀmförs Àven med Guerilla Girls. Huvudmetoden utgörs av bildanalyser och jag presenterar ocksÄ tolkningsmöjligheter utifrÄn ett genusperspektiv. Utöver detta har jag med en konsthistoriografisk undersökning fÄtt fram hur den generella bilden av Holzer ser ut..

Att hjÀlpa alla elever nÄ mÄlen : En holistisk och kontextuell specialpedagogisk studie om lÀrarnas önskemÄl och behov

There is a discrepancy between national school guidelines towards inclusive education, and the current political trend towards economic efficacy, that may be problematic for teachers. The aim of this contextual study is to formulate a contextual understanding of the participating teachers? perceptions of their effort to help all their students achieve the goals set forth by school curricula, and use this understanding for the purpose of suggesting points of entry for special needs educatorsÂŽ guidance of teachers? practices towards more inclusive education.Information was gathered by sending an extensive web questionnaire to all teachers within a given headmasterÂŽs administration, sending web questionnaires to a majority of third grade students taught by those teachers, conducting interviews with a few of the participating teachers as well as with the special needs educators, carrying out a classroom observation, and gathering additional information concerning working conditions and social interactions.The data gathered in this case study has been subjected to an analytical process comprising of an assessment of the degree of inclusive approach, using the Inclusive Approach through Participation as well as the Framework of Participation, technical triangulation of all data post the inclusive assessment, and analysis of context by the Ecology of Human Development/the Bioecological Theory.The analytical process has resulted in a contextual description that has enabled me to suggest possible points of entry to be used in special needs educators? guidance of teachers? practices towards inclusive education. The degree to which there exists a collegial sense of security, varied forms of teacher-student interactions, collegial cooperation, pedagogical discussions, a dialogue in search of mutual understanding, and consequent follow-ups appears, in the light of the limited selection of participants, as relevant to these teachers ability to help their students.Further research is needed to identify valid points of entry for special needs educators? guidance of teachers? practices towards inclusive education.

Samha?llsplanering med BREEAM Communities : Certifieringsverktygets pa?verkan med ha?nsyn till miljo?ma?ssig ha?llbarhet

I takt med urbanisering och samha?llstrender har utvecklingen och samha?llsplaneringen av sta?der blivit allt viktigare. BREEAM Communities a?r ett relativt nytt, brittiskt, certifieringssystem fo?r stadsdelar och fungerar som ett verktyg samt bedo?mningsunderlag fo?r samha?llsplanerare. Verktyget fungerar som ett systematiskt underlag fo?r att kunna bygga ha?llbara stadsdelar och tar sa?ledes ha?nsyn till alla tre dimensioner av ha?llbarhet; sociala, ekonomiska och ekologiska.I Sverige har stadsdelscertifiering pa? senare a?r uppma?rksammats.

Cykel Lampa : Processbeskrivning fo?r mitt kandidatexamensarbete

Med examensarbetet vill jag underso?ka med ett holistiskt synsa?tt pa? hela livscykeln av ljuset vilka krav en modern anva?ndare har av ett cykelljus och hur dessa anspra?k kan a?stadkommas.? Fo?r att skapa ett cykelljus som fungerar fo?r en modern cykelanva?ndare utifra?n deras krav och behov samt tar ha?nsyn till alla stakeholders fo?rva?ntningar. Fo?rst go?r jag en grundlig research pa? historiska cykelbelysningar och vad som finns idag, jag kommer att skapa ett ITK och go?ra Trendanalyser samt Brain- storming, Scenario och Personas. Sedan kommer jag att laborera med Ljust- ester innan jag ga?r o?ver till formgivningen da?r jag kommer att anva?nda mig av 3D Modeller.

AnvÀndargrÀnssnitt för tekniska system i distribuerad vÄrd : behov och krav ur vÄrdgivarens perspektiv

Institutionen för medicinsk teknik vid Linköpings universitet var i behov av att utvÀrdera anvÀndbarheten pÄ den prototyp som de tagit fram för mÀtning av fysiologiska parametrar i distribuerad vÄrd. Syftet blev dÀrför att genom att anvÀnda metoder sÄ som heuristiska och summativa utvÀrderingar ta reda pÄ vilka behov och krav som de tÀnkta anvÀndarna stÀller pÄ anvÀndargrÀnssnitt som anvÀnds inom distribuerad vÄrd. För att kunna genomföra dessa metoder genomfördes studiebesök, anvÀndaranalys, fokusgrupper, kontextuell utforskning och en funktionsanalys. Resultatet av de tvÄ utvÀrderingarna visar att anvÀndarna stÀller höga krav pÄ den hÀr typen av anvÀndargrÀnssnitt, framförallt gÀllande sÀkerstÀllande av identitet och anpassning till anvÀndarnas verklighet..

Intelligenta hem : Nula?gesanalys fo?r en bra investering

Utvecklingen inom intelligenta hem med produkter som avser ljud och bild ga?r snabbt frama?t. Ett stort problem fo?r konsumenter a?r att veta vilka produkter som ska ko?pas fo?r att fa? de funktioner och egenskaper man a?r ute efter. Da?rfo?r ma?ste en va?gledning info?r inko?p go?ras.Fo?r att kunna go?ra en va?gledning info?r ett inko?p har en nula?gesanalys av produkter, tekniker och system gjorts.

1 NĂ€sta sida ->